De USAC

De Utrechtse Studenten Alpen Club is op 15 november 1928 opgericht. Er wordt in verenigingsverband geklommen op de hoogste toppen van de Alpen, op de Maasrotsen in België en op de vele klimmuren in Nederland. Bij de USAC kun je op goedkope en veilige wijze klimmen en leren klimmen in je studietijd.

Postadres: Princetonplein 9, 3584 CC Utrecht

Lid worden?

Informatie over inschrijven en belangrijke data als je lid wilt worden staan hier.

Wat biedt de USAC?

Klimweekenden
De USAC organiseert rond de 40 klimweekenden per jaar naar België, Duitsland en Frankrijk.
Opleiding
De USAC heeft een uitgebreid opleidingsprogramma voor zowel de beginnende als de gevorderde rotsklimmer en alpinist.
Zomer- en wintercursussen
De USAC en andere SAC’s zijn aangesloten bij de Nederlandse Studenten Alpen Club (NSAC). Deze organiseert diverse alpiene cursussen in de zomer en winter van elke moeilijkheidsgraad. Meer informatie over de NSAC vind je hier
Alpenweek
In de zomervakantie wordt er voor eenn week een camping afgehuurd waar USACers langs kunnen komen. Hier wordt vakantie gevierd, gebarbequet en kun je op avontuur met al je USAC-vrienden!
Tourskien
Ook in de winter zitten we niet stil, USAC’ers gaan onder andere de alpen in om te gaan tourskiën. Via de NSAC kun je ook tourskicursussen volgen op verschillende niveaus.
Combiweek
Elk jaar wordt er door de USAC een combiweek georganiseerd. Tijdens deze week is er de mogelijkheid om te gaan ijsklimmen, tourskien, sleeën of pisteskiën.
Kerstweek
Elk jaar gaan we in de kerstvakantie een dikke week klimmen waar de zon schijnt! Weg van de regen, lekker kamperen en veel sportklimmen in Frankrijk of Italië.
Materiaal
De USAC heeft een materiaaldepot waaruit je al je materiaal zoals touwen, helmen, gordels en pickels kunt huren.
Klimmuuravond
Elke dinsdag van 16:30 – 19:30 en elke donderdag van 16:30 – 19:30 uur kan er geklommen worden bij Klimmuur Utrecht voor slechts €4,00. Op vrijdag van 13.00 tot 19.00 en zaterdag van 13.00-17.00 kunnen USAC’ers voor slecht 6 euro klimmen bij klimmuur Utrecht. Het is toegestaan om drie keer een introducé mee te nemen naar de klimhal onder USAC-tijden. De introducé mag mee klimmen voor het normale haltarief, dus niet voor het USAC-tarief. Wil je voor een keer een introducé meenemen? Mail dan een week van tevoren naar de Ab Actis.
Conditietraining
Iedere woensdag, van 18:15-19:45 organiseert de USAC een conditietraining, om je conditie op peil te houden in de donkere, koude wintermaanden, en dat voor maar €15,00 voor een heel seizoen.
Kalymnosavond
Elke vrijdag van 20:00 – 22:30 mogen alle USAC leden (let op: geld niet voor alumni) gratis klimmen op Kalymnos!
Boulderavond
Zondagavond vanaf 17:00 boulderen we voor €6,- bij Boulderhal Sterk.
USAC lezing
De USAC organiseert lezingen gerelateerd aan klimmen of alpineren.
USAC borrel
Iedere eerste en derde dinsdag van de maand hebben we (na het klimmen) een borrel in Café Marktzicht.
Rock-In’ & bibliotheek
Twee keer per jaar krijg je het verenigingsblad de Rock–In’. Verder wordt je wekelijks via de mail en Facebook op de hoogte gehouden van alle activiteiten. Ook heeft de USAC een bibliotheek met klimverhalen, opleidingsboeken, klimgidsjes, topo’s en klimtijdschriften.
Andere activiteiten
De USAC doet mee aan de Batavierenrace, fietst elk jaar de traditionele fietstocht Utrecht-Freyr van 270 km, organiseert feesten, barbecues en heeft een Activiteitencommissie die leuke niet-klimgerelateerde activiteiten organiseert.